Основні рекомендації щодо використання методу проектів на заняттях гуртка

Зібратися разом – це початок, 
триматися разом – це прогрес, 
працювати разом – це успіх!”
Становлення творчої індивідуальності у шкільному віці є важливою умовою подальшого повноцінного розвитку особистості. Людина, яка володіє творчими можливостями, більш успішно адаптується до мінливих умов і вимог життя, легше створює свій індивідуальний стиль діяльності, більш здатний до самовдосконалення, самовиховання.
Основне завдання керівника гуртка – не дати згаснути творчому інтересу дитини, всіляко його розвивати і зміцнювати, виховувати  активну, творчу особистість, здатну вести самостійний пошук, робити власні відкриття, вирішувати виникаючі проблеми, приймати рішення і нести за них відповідальність, а також вміння працювати в колективній діяльності.
Відомий філософ і педагог Е.В.Ільєнков висловив думку стосовно цього: «Хочете, щоб людина була особистістю? Тоді поставте її з самого початку – з дитинства – в такі взаємини з іншою людиною (з усіма іншими людьми), всередині яких вона не тільки могла б, а й зуміла б стати особистістю. Зумійте організувати увесь стиль її взаємин з людьми так, щоб вона уміла робити все те, що роблять вони, але тільки краще».
Вже декілька років я займаюся з вихованцями гуртка «Паперопластика» та гуртка іграшка «Лялька-мотанка». У своїй роботі я намагаюся використовувати різні техніки і прийоми роботи,  різноманітні матеріали для виготовлення поробок. У групі займаються хлопчики і дівчатка як молодшого, так і середнього шкільного віку.
Діти з цікавістю займаються в гуртку, освоюють нові прийоми роботи, вивчають пропоновані техніки і технології, створюють оригінальні композиції, сувеніри, подарунки для своїх близьких. Виготовлення своїми руками красивих і потрібних поробок викликає в учнів інтерес до роботи, приносить задоволення від результатів своєї діяльності.    
Робота з папером є одним із улюблених видів творчої діяльності дітей різного віку. Заняття в гуртку «Паперопластика» сприяє:
·      розвитку дрібної моторики рук, точних рухів пальців, окоміру;
·      розвитку пам'яті, так як дитина повинна запам'ятати послідовність виготовлення різних фігур, прийоми і способи їх складання;
·      активізації розумових процесів у дітей різного віку;
·      вдосконаленню трудових умінь, формує культуру праці;
·      розвитку конструктивного мислення, творчої уяви, художнього смаку.
Заняття орігамі, з точки зору психології, за характером є емоційно-розвантажувальними, виступають засобом інтелектуального та естетичного розвитку учнів.
У своїй педагогічній практиці широко застосовую  проектну діяльність. Вважаю, що саме  метод проектів дозволяє розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння самостійно застосовувати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислити. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову, колективну).
Успіх застосування методу проектів залежить від того, наскільки учні зацікавляться темою і захочуть самостійно чи спільними зусиллями вирішувати проблему, застосовувати необхідні знання, отримувати реальний і відчутний результат, тому пропоную різну тематику творчих проектів.
В одних випадках я, як керівник гуртка, визначаю тематику з урахуванням навчальної програми гуртка, в інших, – тематика пропонується самими учнями і цілком відповідає їхнім інтересам: пізнавальним, творчим, прикладним. Слід прагнути до того, щоб теми проектів відображали необхідність вирішення конкретних практичних завдань, актуальних для повсякденного життя, що потребують від учнів знань з різних предметів, творчого мислення, дослідницьких навичок.
Роботу учнів за методом проектів організовую індивідуальну, групову та колективну. Групові проекти передбачають створення виробу, який об’єднує індивідуальні роботи кожного члена групи у спільний проект, як наприклад, у творчому проекті «У світі казки». (Додаток 1)
 Колективний творчий проект має ряд переваг в порівнянні з індивідуальним творчим проектом, адже групова робота – це спосіб спільного розв’язання проблем. Коли учень наодинці з яким-небудь завданням, воно може виявитися йому не посильним, а коли вихованець у колективі, тоді будь-яке завдання виявляється не таким уже й важким та невиконуваним. Невпевненість відступає, а зацікавленість, що підтримується колективом, сприяє розвитку натхнення та творчості.
Під час роботи над творчим колективним проектом «Таємниці чистого листка» учні, хоч і виконують роботи індивідуально, однак вони об’єднані спільною темою проекту, тобто спільним об’єктом проектування, варіанти якого обговорювалися в кожній групі окремо та супроводжувалися конструкторською розробкою виробу (схемами, ескізами). При цьому логіка побудови діяльності учнів відповідала спільній структурі проектування, при якій уся група колективно вирішувала одну проблему, разом опановуючи загальну тему. (Додаток 2)
Етапи проектно-технологічної діяльності:
організаційно-підготовчий етап: пошук проблеми, усвідомлення проблемної сфери, вироблення ідей та варіантів, формування основних параметрів, вибір оптимального варіанта й обґрунтування проекту, аналіз майбутньої діяльності, прогнозування майбутніх результатів. Правильний вибір теми з урахуванням вікових та особистісних інтересів учнів забезпечує позитивну мотивацію і диференціацію в навчанні, активізує самостійну творчу діяльність при виконанні проекту. Обираючи об'єкти проектної діяльності враховуємо основні вимоги :
·          підготовленість учнів до даного виду діяльності;
·          інтерес школярів до проблеми;
·          практична спрямованість і значимість проекту;
·          творча постановка завдань;
·          практична реалізація проекту.
На цьому етапі учень визначає тему, мету і завдання проекту, планує роботу; добирає та аналізує інформацію, генерує ідеї та обирає оптимальний спосіб вирішення питання. Доцільно застосувати такі методи та прийоми: фантазування; мозковий штурм; асоціації; біоніка; комбінування, демонстрація інформації ІКТ.
Конструкторський етап: учні складають ескізні малюнки, визначають розміри, розробляють конструкторську документацію, здійснюють добір інструментів і матеріалів, визначають найдоцільнішу технологію виготовлення, складають технологічну послідовність. Слід поставити завдання на розвиток творчого мислення та рефлексії; практикувати  роботу в групах, використовувати  ІКТ.
Технологічний етап:  мета – якісне і правильне виконання трудової операції. Учні  виконують технологічні операції; здійснюють самоконтроль своєї діяльності; дотримуються технологічної, трудової дисципліни, культури праці.
Завершальний етап: Вихованці готують презентацію  проекту та його портфоліо до захисту, здійснюють екологічні, економічні та міні-маркетингові дослідження; презентують проект. На цьому етапі слід використати рольові та імітаційні ігри: «Люди і ляльки», «Чарівна паличка», «Країна майстрів», «Фантазерки», конкурс проектів, позакласний захід, мультимедійні презентації, виставки творчих робіт. Успішність виконання навчального проекту остаточно з'ясовується під час його захисту.

План роботи щодо підготовки захисту проекту:
1.       Учні роблять повідомлення про хід виконання проекту.
2.     Представляють наочний матеріал (виріб, документацію з його виконання , описи учнівських робіт).
3.  Автор проекту робить самоаналіз своєї роботи, слухає думки інших учнів, педагогів.
4.       Рефлексія. Обговорення виконаної роботи.
5.       Підводиться підсумок роботи.

Паспорт проектної роботи
Назва проекту: «Таємниці чистого листка. Лялька-орігамі».
Керівник проекту: Корпанюк Світлана Миколаївна.
Предмет, у рамках якого проводиться робота за проектом: гурток «Паперопластика».
 Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, креслення, геометрія, трудове навчання, художня культура.
Вік учасників:12-14 років
Склад проектної групи: Сурченко Людмила, Семенюк Микола, Мельничук Ангеліна, Кульчак Ірина – учні 9 класу; Мазєн Дмитро – учень 8 класу; Андрійчук Анастасія, Мойсюк Маріанна – учні 6 класу; Михайлюк Микола, Шкрібляк Богдана, Вакалюк Назарій – учні 7 класу.
Тип проекту: творчий (колективний).
Термін виконання проекту: один місяць.
Мета проекту: виховувати в дітей ціннісне ставлення до мистецтва у процесі створення виробів своїми руками на заняттях гуртка.
Завдання проекту:
·  створити умови для оволодіння навичками технології виготовлення виробів із паперу;
·  оволодіти навичками виготовлення моделі ляльки за власним ескізом в техніці модульного орігамі, квілінгу;
·  популяризувати і зацікавити інших учнів гімназії мистецтвом орігамі шляхом проведення майстер-класу;
·  сприяти розвитку творчих здібностей учнів, розвивати інтерес до виготовлення іграшок своїми руками;
·     формувати в учнів навички проектної діяльності.
Проблемні питання проекту:
1.  Орігамі – мистецтво, чи розвага?
2.  Чи є місце для іграшок виготовлених своїми руками в житті сучасної дитини?
3.  Чи захоплює мистецтво паперопластики сучасних дітей? Лялька-орігамі – іграшка чи сувенір?
Анотація (опис проекту): Паперопластика сьогодні є перспективним напрямком дизайнерського формотворення, що впливає на формування художньої культури. У цій галузі використано віковий досвід, і, тим не менше, формотворчий потенціал паперопластики не вичерпаний.
Однією з популярних різновидів орігамі є модульне орігамі, в якому ціла фігура збирається з багатьох однакових частин (модулів). Кожен модуль складається за правилами класичного орігамі з одного аркуша паперу, а потім модулі з’єднуються шляхом вкладання їх один в одного,  при цьому з'являється сила тертя  і не дає конструкції розпастися. Одним з найпоширеніших об'єктів модульного орігамі є кусудама, об'ємне тіло кулястої форми.
В процесі роботи над проектом учні вивчають різні техніки паперопластики, найдавніші види  орігамі , сучасні види – кірігамі, Айріс фолдінг, торцювання, сучасні види аплікації тощо. Навчилися працювати в цих техніках паперопластики і створювати  на основі модулів різних кусудам авторські ляльки. Проект має виховний аспект, адже виробляє в учнів відповідальне ставлення до праці, створює атмосферу співтворчості педагога та учнів, навчає толерантного ставлення до чужої думки.
Гіпотеза: процес складання в техніці орігамі не просто звичайна розвага, а засіб розвитку мислення, пам'яті, уваги і творчої уяви.
Практична значимість: дана робота допоможе зацікавити більшу кількість учнів технікою орігамі, підкаже різні ідеї виготовлення подарунків і предметів декору.
Очікуваний результат (продукти проекту): створити скарбничку схем для складання ляльки-орігамі; виготовити колекцію паперових ляльок; оформити виставку творчих робіт, підготувати мультимедійну презентацію; провести майстер-клас з метою популяризації модульного орігамі серед учнів гімназії.
Етапи роботи над проектом. Діяльність  учнів складається з двох етапів – теоретичного і практичного.
Теоретичний етап:
·        учні ознайомлюються з вимогами до творчих робіт,
·        нормами оцінювання презентації; об’єднаються у групи за інтересами;
·        обговорюють тему дослідження; розподіляють обов’язки у групі;
·        знаходять відповіді на тематичні питання, збирають інформацію,
·        узагальнюють і створюють звіт у вигляді презентації.
Практичний етап:
·        створюють ескізи майбутнього виробу;
·        описують конструкцію проектної моделі;
·        виготовляють виріб за власними схемами;
·        проводять соціологічне опитування серед учнів гімназії за проблемним питанням;
·        готують захист і презентацію проекту.
 Зразки продукту проектної діяльності: (Додаток 4)
Захист проекту проведено на рівні гімназії. Для цього мною розроблений сценарій, підготовлений фільм-презентація проекту. Учні презентували індивідуальні проекти, об’єднані в колективний проект «Таємниці чистого листка. Ляльки-орігамі» на відкритті виставки «Мистецтво і Я». (Додаток 5)
Оцінювання роботи над проектом здійснювалось за допомогою опитування учнів, які працювали над проектом.
Рефлексія. Запитання для обговорення:
1.     Чи отримали ви нові знання і вміння під час виконання проекту?
2.     Чи вважаєте ви роботу над проектом корисною, чому саме?
3.     Чим зацікавив вас проект?
4.     Чи важко було досягнути поставленої мети?
5.     Чи пишаєтесь ви своєю роботою?
6.     Який наступний проект ви б хотіли виконати?
Висновки
Робота над груповими проектами дозволяє формувати особистісні якості учнів: креативність, відповідальність; вміння працювати в колективі, критично мислити, об'єктивно аналізувати результати діяльності. Метод проектів дозволяє дитині і її наставнику піднятися вищий рівень розвитку і повірити у свої можливості.
Для організації проектної діяльності педагог повинен мати знання в галузі комп’ютерних технологій і навички користування ресурсами мережі Інтернет.
Підсумовуючи, слід ще раз підкреслити значення педагога в успішному виконанні проектної роботи. Результат діяльності багато в чому залежить від його особистої зацікавленості, рис характеру, рівня педагогічного професіоналізму, знання технології методу проектів, самокритичності. На мою думку, педагог повинен постійно вчитися, щоб відповідати рівню сучасних вимог і вміти по-справжньому зацікавити сучасного учня, тим самим створити умови для розвитку творчої особистості.

Немає коментарів:

Дописати коментар